PFA sau Persoana Fizica Autorizata este un tip de activitate economica permisa persoanelor care au implinit 18 ani, nu au desfasurat fapte ilegale din domeniul financiar si care au fost inscrise in cazierul fiscal, au la dispozitie un sediul profesional si declara pe proprie raspundere ca indeplinesc toate criteriile si conditiile specificate in lege pentru inceperea si derularea activitatii.
PFA este intalnit cel mai des in cazul freelenacerilor, celor care lucreaza pe cont propriu si au nevoie de un cadru legal pentru a-si desfasura activitatea. In cele ce urmeaza o sa prezentam pasii pe care trebuie sa-i urmeze cei care doresc sa infiinteze PFA si la ce trebuie sa fie atenti in decursul acestui proces.
Documente necesare pentru infiintare PFA
Primul pas este acela de a verifica site-ul Oficiului National al Registrului Comertului, unde vei gasi o lista actualizata cu toate documentele necesare pentru a demara procedura de infiintare PFA. Poti descarca formularele necesare accesand pagina ONRC. Vei avea nevoie de urmatoarele acte si cereri:
- Cerere de inregistrare;
- Anexa 1 pentru inregistrare fiscala;
- Declaratie-tip pe proprie raspundere ca persoana nu desfasoare activitate la sediul profesional si care sustine conditiile legale in care se poate desfasura activitatea cu pricina la sediul profesional;
- Fotocopie certificata olograf dupa cartea de identitate sau pasaportul persoanei care doreste sa infiinteze PFA;
- Decalaratie pe proprie raspundere ca se indeplinesc conditiile cerute prin lege pentru desfasurarea normala a activitatii;
- Acte care sa dovedeasca faptul ca exista un drept de folosinta asupra sediului profesional;
- Specimen de semnatura PFA.
In cazuri particulare se mai poate cere:
- Aviz din partea asociatiei de proprietari pentru demonstrarea faptului ca la imobilul proprietate privata a titularului PFA nu se desfasoara activitate economica;
- Declaratie tip din partea sotiei/ului cu privire la activitatea desfasurata de titularul PFA;
- Declaratie pe proprie raspundere pentru domeniu de afectatiune;
- Documente pentru atestarea pregatirii profesionale in ceea ce priveste obiectul de activitate din cadrul PFA;
- Fotocopii certificate olograf ale actelor care atesta mentiunea anterioara.
Verificare si inregistrare nume PFA
Urmatorul pas in infiintarea PFA este verificarea disponibilitatii numelui firmei. Va fi nevoie de completarea unei cereri a disponibilitatii pe care o obtii de la biroul de informatii ONRC. Dupa completarea cererii acesta se depunde la ghiseul pentru eliberare dovada disponibilitate, serviciul fiind gratuit si vei primi rezultatul sub forma de dovada, in aproximativ 30 minute.
Sediul social PFA
In ceea ce priveste sediul social este nevoie de obtinerea cartii funciare, printr-o cerere depusa la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara, cu eliberarea dovezii in cel mult 4 zile lucratoare. La dosar se va mai adauga actul doveditor de proprietate asupra imobilului unde va fi sediul social, precum si o cerere tip (de la ONRC) care atesta dreptul de folosinta a spatiului cu destinatie sediu social.
Depunere dosar
Dupa ce ai la dispozitie toate actele si documentele necesare infiintarii PFA, dosarul complet se depune la ONRC. Se va elibera un bon cu data de solutionare, proces care va putea fi urmarit online, prin portalul ONRC. In maximum 4 zile lucratoare se va solutiona infiintarea si inregistrarea PFA.
Realizarea stampilei
Dupa inregistrarea PFA este nevoie de obtinerea stampilei, care se poate obtine de la locurile speciale unde se comercializeaza stampile, fiind nevoie de prezentarea documentelor primite de la ONRC.
Inregistrarea la ANAF
Este nevoie ca PFA sa fie inregistrat la ANAF, acesta fiind urmatorul pas. De aici vei obtine chitantierului, facturieul, registrul de intrare-iesire, registrul de inventar.
In vederea infiintarii PFA o poti face singur, daca timpul iti permite, toti pasii enumerati mai sus putand fi parcursi intr-o saptamana, sau poti apela la serviciile noastre si ne vom ocupa de tot in locul tau.