Drepturile consumatorului la achizitii online

0
578

Achizitiile online au devenit deja o obisnuinta prin randurile cetatenilor romani, fiind un mijloc la indemana si simplu de a face cumparaturi. Acest mod de comert a devenit cu atat mai prezent in viata de zi cu zi, dat fiind restrictionarile sociale din timpul starii de urgenta, care au obligat multe persoane sa apeleze la achizitionarea produselor de baza, haine si alte obiecte, din mediul online.

Conform legislatiei in vigoare exista cateva drepturi ale consumatorului in cazul achizitiilor online si cateva aspecte de luat in considerare atunci cand ne angajam intr-o astfel de activitate. Chiar daca intregul proces este destul de simplu si facil pentru toata lumea, pot exista situatii de conflict sau confuzie, pe care nu stii cum le poti gestiona, din punct de vedere legal.

O sa prezentam dispozitii general din OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si din noul ghid eYouGuide care cuprinde drepturilor consumatorilor online in conformitate cu legislatia UE.

Credibilitatea operatorului economic

Autoritatile competente sfatuiesc ca inainte sa cumparati online sa verificati foarte bine credibilitatea companiei respective. Puteti face acest lucru prin observarea recomandarilor altor cumparatori pe forumuri sau grupuri pe retelele de socializare. De asemenea, cautati si alte pagini ale companiei respective, pe Facebook sau Instagram, pentru a vedea daca exista comentarii si recomandari pozitive din partea celorlalti cumparatori. Este indicat sa alegi operatori economici care au trecute toate datele de contact, in formula completa, de la numar de telefon la adresa de e-mail.

Luarea deciziei de cumparare

Ati ajuns pe o pagina care contine produsele de care aveti nevoie. Inainte de a achizitiona verificati si printre alte surse, daca nu cumva gasiti acelasi produs la un pret mai bun. Comparati cu atentie preturile, inainte de a comanda un anumit produs online. Este indicat sa alegeti operatori economici care afiseaza toate caracteristicile produsului, detalii despre garantie, returnare, transport si livrare.

In functie de produsul ales asigurati-va ca primiti toate detaliile cu privire la modul de utilizare, posibile compatibilitati cu alte produse si alte aspecte relevante. Inainte de a comanda produsul ales este bine sa verificati care ar fi pretul total al acestuia, format din pretul produsului, taxa pe valoarea adaugata, taxa de livrare si alte costuri suplimentare specificate clar de catre comerciant.

Achizitii online din strainatate

In cazul in care comandati produse din site-uri din strainatate, asigurati-va ca operatorul economic ofera toate detaliile despre taxe postale, taxe vamale, TVA si alte costuri suplimentare. Este indicat sa alegeti o metoda de livrare in care puteti urmari traseul coletului, dat fiind ca primirea produsului se va realiza mult mai lent fata de cumparaturile online de pe teritoriul national. Nu uitati ca inainte de comanda sa verificati politica de returnare a produsului, pentru ca implica suportarea de catre cumparator a taxelor postale, care pot fi destul de ridicate in comparatie cu cele din tara.

Returnarea produselor

Conform legii aveti la dispozitie 14 zile in care va puteti razagandi cu privire la produsul achizitionat online. Comerciantul este obligat sa furnizeze toate informatiile necesare returnarii produselor, adresa si costurile de transport pe care trebuie sa le suportati. In mod normal, produsele pot fi returnate fara sa fie nevoie de explicatii. In cazul in care pe site nu este specificat niciun fel despre drepturl de retragere din contract, aveti dreptul de a returna produsul in decurs de un an de la achizitionare. Banii pe produs trebuie returnati de catre comerciant in maximum 14 zile de la data returnarii.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here