CoVid-19: Ce trebuie sa stim despre starea de alerta

0
367

Starea de alerta se instituie ca un raspuns la o situatie de urgenta deosebita, determinata de unul sau mai multi factori de risc, care presupune numeroase masuri cu caracter temporar, in acord cu gravitatea situatiei prezente. Prin starea de alerta se incearca prin toate mijloacele eliminarea sau diminuarea tipului de risc, care afecteaza direct sanatatea persoanelor, mediului inconjurator sau chiar viata cetatenilor.

In prezent Romania se afla sub stare de alerta, ca urmare a unei stari de urgenta prelungita, pe parcursul a trei luni de zile, pe fondul pandemiei provocata de CoVid-19. Dupa cum am vazut din comunicatele de presa, exista un set clar de masuri adsoptate, definite prin legea in vigoare, in vederea pastrarii distantarii sociale si a altor reguli de siguranta, pentru diminuarea si eliminarea pericolului cauzat de virus.

Starea de alerta – aspecte generale

Conform legii nr. 55/2020 starea de alerta se declara pe o perioada de maximum 30 de zile, la nivel local, judetean sau national. Dupa starea de urgenta instituita la nivel national, starea de alerta s-a declarat la acelasi nivel de acoperire. Am vazut deja cum starea de alerta s-a prelungit, pentru o perioada de timp, care la fel, nu poate sa depaseasca 30 de zile. In diferite situatii, starea de alerta poate sa inceteze inainte de termenul stabilit, daca nu mai este necesara, prin analiza in prealabil, a efectelor si evolutiei factorilor de risc.

Se analizeaza urmatorii factori de risc pentru a decide prelungirea sau incetarea starii de alerta:

  • Caracterul starii de urgenta
  • Intensitatea starii de urgenta, aici fiind incluse viteza cu care a evoluat raspandirea virusului si cat de afectata a fost starea de normalitate.
  • Insuficienta in ceea ce priveste abilitatea de raspunsș
  • Densitatea demografica in cazul zonelor cu risc crescut;
  • Dezvoltarea infrastructurii pentru gestionare tipului de risc.

Instituirea starii de alerta se face prin hotarare de Guvern, in urma propunerii ministrului afacerilor interne. Prelungirea starii de alerta se va face tot prin hotarare de Guvern, la propunerea aceluiasi ministru. In situatia actuala, atunci cand starea de alerta se declara pentru mai mult de jumatate din unitatile-administrativ teritoriale, atunci se va supune acordului Parlamentului. In acest caz, Parlamentul se pronunta cu privire la instituirea starii de alerta, in maximum 5 zile de la data solicitarii de catre ministrul afacerilor de interne.

„Valabilitatea documentelor eliberate de institutiile si autoritatile publice, precum si de entitatile private autorizate conform legii se mentine pe toata perioada starii de alerta, precum si pentru o perioada de 90 de zile de la incetarea acestei stari”, art. 4, Legea nr. 55/2020.

  • Masuri aplicate in timpul starii de alerta
  • Exista o serie de masuri aplicate, in functie de fiecare sector de activitate, pentru care vom face un scurt rezumat in cele ca urmeaza.
  • Se vor achizitiona bunuri si servicii necesare gestionarii situatiei de urgenta anterioara starii de alerta;
  • Asigurarea de echipamente si dispozitive necesare actiunii de raspundere pe timp de alerta;
  • Detasarea la nivel national, in zonele puternic afectate si unde este nevoie pentru gestionarea situatiei, a personalului competent, cu consimtamantul persoanelor;
  • Serviciile publice vor fi coordonate operational;
  • Se va schimba, modifica sau adapta in functie de gravitatea situatiei, programul serviciilor de asistenta sociala.

Masuri luate pentru diminuarea riscului de contaminare cu CoVid-19

Restrangerea sau interzicerea de mitinguri, demonstratii, concerte si alte astfel de adunari, in spatii deschise sau inchise.

  • Interzicerea sau restrictionarea circulatiei de persoana sau vehicule in anumite zone si in anumite intervale de timp;
  • Instituirea carantinei pe zone specifice;
  • Inchiderea temporarara a punctelor de trecere a frontierei;
  • Modificarea, suspendarea sau interzicerea activitatii unor institutii cu caracter economic;
  • „Pe durata starii de alerta se poate suspenda consumul produselor alimentare si bauturilor alcoolice si nealcoolice in spatiile comune de servire a mesei din restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, cafenele sau alte localuri publice, atat in interiorul, cat si la terasele din exteriorul acestora”, art. 9, Legea nr. 55/2020.

Tot la nivelul de masuri de siguranta, la ordinul ministrului afacerilor interne si al ministrului sanatatii se prevede:

  • Obligatia de a purta masca de protectie in spatiile publice inchise, spatii comerciale, mijloace de transport in comun, locul de munca;
  • La intrarea in spatiile inchise se va efectua triaj epidemiologic, care implica dezinfectarea mainilor, masurarea temperaturii cu termomentru non-contact;
  • Starea de alerta si desfasurarea muncii si activitatilor din diferite domenii.

Ca si in cazul starii de urgenta, se mentine activa dispozitia conform careia angajatorul decid in acord cu angajatul, desfasurarea muncii in regim de telemunca sau munca la domiciliu. Este valabil si pentru modificari de program sau de atributii.

„Pe durata starii de alerta, in functie de specificul activitatii si de nevoi, conducatorii institutiilor publice implicate in combaterea pandemiei de COVID-19, precum si a efectelor acesteia pot dispune unilateral intreruperea concediilor de odihna, de odihna suplimentare, fara plata, de studii si pentru formare profesionala ale personalului angajat si reluarea activitatii pentru personalul propriu”, art. 18, Legea nr. 55/2020.

Pe perioada starii de alerta se prelungeste valabilitatea contractelor colective de munca, inclusiv 90 de zile de la incetarea acesteia.

In cadrul Legii nr. 55/2020, se dispune asigurarea de masuri speciale pentru sprijinirea angajatorilor, angajatilor si familiilor acestora. In ceea ce priveste lucratorii din sistemul public, acestia isi vor continua activitatea, fara sa se depaseaca 48 de ore de lucru pe saptamana. Angajatii din sistemul public care sunt direct implicati in combaterea si diminuarea riscului de infectare cu CoVid-19 si refuza indeplinirea sarcinilor de lucru, pot fi suspendati din functie, pana la incetarea starii de alerta.

Starea de alerta – contraventii si raspunderi disciplinare

Iata care sunt situatiile stipulate in lege care prin neindeplinire si finalizare pot duce la sanctiuni si masuri speciale, pe timpul starii de alerta:

  • Conducatorii autoritatilor sau institutiilor care se ocupa cu aplicarea masurilor pentru situaii de urgenta nu deciziile necesare pe timpul starii de alerta;
  • Nu se aplica masurile convenite pentru evacuarea temporara persoanelor si bunurilor din zonele afectate;
  • Impiedicarea distriburii de ajutoare pentru persoane si animale afectate;
  • Lipsa efectuarii de constructii si modificari necesare pentru situatii de urgenta;
  • Nerespectarea masurilor individuale de protectie a sanatatii de catre persoanele fizice;
  • Nerespectarea masurilor de izolare la domiciliu;
  • Nerespectarea interdictiilor cu privire la organizarea de diferite evenimente in numar mare de persoane, in spatii deschise sau inchise;
  • Participarea persoanelor fizice la astfel de evenimente;
  • Circulatia persoanelor in spatiile unde exista interdictie;
  • Iesirea din localitati si spatii asupra carora s-a instituit carantina;
  • Nerespectarea conditiilor de lucru stipulate in lege de catre conducatorii institutiilor sau operatorilor economici;
  • Nerespectarea suspendarii temporare a muncii conform dispozitiilor din lege, de catre conducatorii institutiilor sau operatorilor economici.

In continuare depinde foarte mult de raportul dintre numarul de cazuri vindecate si numarul de imbolnaviri, pentru a se observa daca exista o tendinta de scadere a infectiei cu CoVid-19 la nivel national. In acord cu aceste masuratori su alte criterii specifice, se va lua in calcul sau nu prelungirea starii de alerta sau din contra, iesirea din aceasta stare inainte de termenul de 1 iulie 2020.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here