Reguli generale aplicabile contractului de orice tip

Prin contract intelegem un acord de vointe intre doua sau mai multe persoane, prin care se face cunoscuta intentia de a constitui, modifica sau stinge un raport juridic.

Vom face referire in cele ce urmeaza la principalele tipuri de contracte, cele mai des intalnite, vom vedea cum se definesc din punct de vedere legal si care sunt regulile care se aplica, la incheiere si terminarea contractului. De asemenea, vom trece in revista aspecte esentiale legate de raporturile dintre partile contractante.

Tipuri de contracte

In cazul in care vorbim de contracte care nu sunt reglementate de lege, atunci asupra lor se vor aplica regulile prezente in Codul Civil, aflate in vigoare la momentul incheierii contractului. Daca nu este suficient, se vor aduce in discutie reguli specifice ale contractului care se aseamana cel mai mult cu prezentul contract nenumit.

Contractul unilateral – un contract este unilateral atunci cand obligatiile legate de executarea acestuia sunt independente, chiar daca sunt implicate doua sau mai multe parti contractante;

Contractul cu titlu oneros – acel contract in care fiecare parte contractanta are de castigat un avantaj, daca isi respecta obligatiile;

Contractul comutativ – contractul in care se stabilesc clar drepturile si obligatiile partilor, precum si durata acestuia;

Contractul consensual – una dintre cele mai simple forme de contract, care are nevoie doar de acordul de vointa al partilor contractante;

Contractul de adeziune – este acel contract in care una dintre partile contractante impune clauzele esentiale ale contractului, cealalta parte trebuind sa accepte faptul ca atare.

Incheierea contractului

“Contractul se incheie prin simplul acord de vointe al parților daca legea nu impune o anumita formalitate pentru incheierea sa valabila”, art. 1.178 Codul Civil.

Aspecte care confera validitatea contractului:

• capacitatea de a contracta;
  • consimțământul părților;
  • un obiect determinat și licit;
  • o cauză licită și morală.

Intotdeauna contractul se incheie prin negociere si prin acordul ambelor parti contractante asupra drepturilor si obligatiilor stipulate in contract. “Este suficient ca părțile să se pună de acord asupra elementelor esențiale ale contractului, chiar dacă lasă unele elemente secundare spre a fi convenite ulterior ori încredințează determinarea acestora unei alte persoane”, art. 1.182 Codul Civil.

Daca exista situatia in care partile contractante nu ajung la un numitor comun, atunci se va apela la instanta, la cererea uneia sau ambelor parti, de a completa contractul, in conformitatea cu regulile legale care il reglementeaza, in functie de natura contractului, de imprejurari si alte elemente specifice.

“Contractul se incheie in momentul si in locul in care acceptarea ajunge la ofertant, chiar daca acesta nu ia cunostinta de ea din motive care nu ii sunt imputabile”, art. 1.186 Codul Civil.

Incetarea contractului

Orice tip de contract, poate inceta din urmatoarele cauze reglementate de lege:

• Executarea;
  • Acordul de vointa al partilor;
  • Denuntarea unilaterala;
  • Expirarea termenului;
  • Indeplinirea conditiei;
  • Imposibilitatea fortuita de executare;
  • Alte cauze prevazute de lege.

“La incetarea contractului partile sunt liberate de obligatiile asumate. Ele pot fi insă tinute la repararea prejudiciilor cauzate si, dupa caz, la restituirea, in natura sau prin echivalent, a prestațâtiilor primite in urma incheierii contractului”, art. 1.322 Codul Civil.

Va stam la dispozitie cu tot ce implica redactarea, analiza si incheierea de contracte.