Malpraxisul este definit prin orice eroare medicala care aduce diferite pagube pacientului, din cauza carora nu isi mai poate continua viata in mod normal sau este afectat din punct de vedere moral. Cei care raspund civil de malpraxis pot fi medicii, spitalul ca institutie, furnizorii de servicii medicale si farmaceutice, producatorii de aparatura medicala, moase, personal medical.
Raspunderile cadrului medical in caz de malpraxis
O data constat malpraxisul este bine de stiut de catre pacient faptul ca medicul sau institutia pot raspunde in trei moduri.
- Civil – in care pacientul solicita daune morale sau materiale
- Disciplinar – atunci cand situatia este extrem de grava, iar medicul sau orice alta parte implicata din cadrul medical poate fi pus in situatia de a i se interzice dreptul de a mai profesa.
- Penal – daca se ajunge la proces penal, pacientul are dreptul de a cere despagubiri morale si/sau materiale
Situatii cand nu se considera malpraxis
Exista o serie de cazuri in care nu se poate vorbi despre malpraxis, chiar daca pacientul a avut de suferit de pe urma procedurilor medicale. O prima situatie este cea in care medicul este depasit profesional, dar acest lucru este datorat actiunii acestuia in lipsa cadrului medical specializat in cazul respectiv.
De asemenea, medicul nu este responsabil de pagubele aduse pacientului, daca malpraxisul este provocat prin efectele adverse ale diferitelor medicamente, resurselor spitalicesti insuficiente, aparatura veche si neperformanta. O a treia situatie este cea in care medicul actioneaza de urgenta si este depasit profesional.
Actiunile pacientului dupa malpraxis
Atunci cand pacientul este convins de malpraxis acesta trebuie sa se adreseze de urgenta Comisia de Monitorizare si competenta profesionala pentru cazurile de malpraxis, de la Directia de Sanatate Publica din judet sau municipiu. Din cadrul acestei comisii de malpraxis fac parte reprezentanti ai: autoritatii de sanatate publica, ai casei de asigurari, ai colegiului medicilor, medicilor dentisti, farmacistilor si asistentilor din Romania si un expert medico-legal.
Comisia este cea care stabileste caracterul malpraxisului si stabileste ce fel de despagubiri este indreptatit pacientul sa ceara, insa nu va lua nicio decizie in acest caz. Apoi, pacientul se adreseaza instantei pentru a stabili care sunt daunele morale si/sau materiale pe care trebuie sa le plateasca cadrul medical. Poate avea loc medierea intre cadrul medical si pacient, daca nu se doreste implicarea intr-un proces.
Malpraxisul si despagubirea pacientului
In urma procesului, pacientul este despagubit in decurs de 6 luni de la stabilirea daunelor. Sumele se stabilesc in functie de gravitatea vatamarii, afectarea calitatii vietii pacientului si alte considerente. O despagubire pentru cazuri in care nu s-a ajuns la mutilare sau deces poate incepe de la cateva mii de euro, in cazurile mai grave depasind suma de 100.000 euro. Nu exista un barem de despagubiri in caz de malpraxis, asadar stabilirea daunelor se face dupa multe verificari ale cazului si implicatiilor directe asupra vietii pacientului.
Ajutorul avocatului
Atunci cand ai nevoie de o indrumare in conditii legale, apeleaza la serviciile unui avocat drept medical, specializat in cazuri de malpraxis. Acesta te va ajuta cu tot ce ai nevoie in urmatoarele situatii:
- Contestatii medicale
- Revizuirea documentelor, chitantelor si dosarelor din procesul medical
- Consiliere privind drepturile pacientului in caz de malpraxis
- Interpretarea legilor medicale
Un rol foarte important al avocatului drept medical este cel de mediator intre pacient si cadrul medical, in cazul in care ambele parti sunt de acord sa recurga la aceasta procedura. De asemenea, avocatul drept medical este responsabil de reprezentarea juridica a pacientului in fata Comisiei de monitorizare si competenta profesionala.
Pentru mai multe detalii privind modul de actiune al avocatului in caz de malpraxis intrati aici.
Daca aveti nevoie de un avocat drept medical specializat in malpraxis intrati aici.