Ce spune legea despre desfasurarea de practici comerciale incorecte

0
537

In Legea nr. 363/2007 se prezinta modurile si masurile prin care se poate asigurarea desfasurarea in mod echitabil a practicilor comerciale, in vederea protectiei consumatorilor si intereselor acestora.

In cele ce urmeaza ne vom referi la tipurile de practici comerciale incorecte si modul in care acestea sunt reglementate, eventual sanctionate, pentru restabilirea unui echilibru economic si comercial. Principalele tipuri de practici comerciale sunt practicile comerciale inselatoare si practicicile comerciale agresive.

Definirea practicii comerciale incorecte

Pentru a fi considerata incorecta practica comerciala se desfasoara in mod contrar cerintelor diligentei profesionale, deformeaza intr-un mod sau altul modul in care se deruleaza comportamentul economic al consumatorului caruia i se adreseaza. Se definesc ca fiind incorecte practicile comerciale care deformeaza comportamentul economic al unui grup de consumatori considerati vulnerabili, din diferite considerente, mentale, fizice, de varsta sau de credulitate. In acest sens se face referire la rea-intentia voita a comerciantului care este perfect capabil sa previna influentarea comportamentului economic al acestor categorii de persoane vulnerabile.

Practici comerciale inselatoare

“O practica comerciala este considerata ca fiind actiune inselatoare daca aceasta contine informatii false sau, in orice situatie, inclusiv in prezentarea generala, induce in eroare sau este susceptibila sa induca in eroare consumatorul mediu”, art 6 Legea nr. 363/2007. Prin aceasta prezentare de informatii false, comerciantul induce consumatorului un comportament de achizitionare total diferit, fata de ceea ce ar fi facut, daca ar fi stiut informatiile reale.

Informatiile false si inducerea in eroare sunt practici des intalnite in ceea ce priveste prezentarea unui anumit produs, cu tot ceea ce include disponibilitatea acestuia, fabricarea, compozitia, accesoriile, data fabricatiei, specificatii, definire, origine, cantitate si scopul acestuia.

De asemenea, consumatorul ar putea fi indus in eroare de modul in care produsul este prezentat de catre comerciant, ascunzand o legatura directa sau indirecta de sponsorizare, declaratiile si alte simboluri false. Informatiile furnizare in mod eronat pot sa vizeze pretul si modul in care acesta este calculat, creand impresia ca prin achizitionarea produsului la pretul respectiv, consumatorul beneficiaza de un avantaj semnificativ.

Putem vorbi de practici comerciale inselatoare atunci cand se impune consumatorului efectuarea unei revizii sau reparare de piese. In acelasi timp, consumatorul nu este informat cu privire la drepturile pe care le are in ceea ce priveste beneficiile de repararea sau de restituire a valorii produsului atunci cand se rezilieaza contractul.

Se considera practica inselatoare atunci cand prin compararea unui produs cu un altul se creeaza confuzie si se ajunge ca cei care sunt consumatori sa nu poata distinge clar care sunt cele doua produse. Se profita de cele mai multe ori de produsele bine vandute si iubite de consumatori, atunci cand se creeaza alte produse extrem de asemanatoare in ceea ce priveste culoare si forma ambalajului, denumire sau mod de promovare.

Totodata, se considera practica comerciala inselatoare atunci cand comerciantul omite anumite infomatii esentiale despre produse, care daca ar fi stiute de catre consumator, ar schimba comportamentul de achizitionare al acestuia.

„O practica comerciala este, de asemenea, considerata ca fiind omisiune inselatoare atunci cand, un comerciant ascunde sau ofera intr-un mod neclar, neinteligibil, ambiguu ori in contratimp o informatie esentiala sau nu indica intentia comerciala a practicii, in cazul in care aceasta nu rezulta deja din context, si cand, in oricare dintre cazuri, consumatorul mediu este determinat sau este susceptibil a fi determinat sa ia o decizie de tranzactionare pe care altfel nu ar fi luat-o”, art 7 Legea nr. 363/2007.

In conformitate cu dispozitiile prezentei legi, comerciantul are obligatia de a prezenta urmatoarele informatii legate de produs, intr-o manierea cat mai veridica si autentica:

  • Datele de identificare ale comerciantului si sediul acestuia;
  • Pretul cu toate taxele incluse;
  • Modul in care se efectueaza plata si livrarea;
  • Modul in care se realizeaza reclamatiile si modul in care acestea se pot solutiona;
  • Mentionarea dreptului de a a renunta la produs in urma achizitionarii, daca este cazul.

Practici comerciale agresive

Se defineste ca fiind practica comerciala gresiva atunci cand comportamentul de alegere al consumatorului este limitat prin hartuire, forta fizica, influenta si constrangere, astfel incat, consumatorul ajunge sa ia o decizie de achizitionare pe care nu ar fi luat-o, daca circumstantele ar fi fost altele.  

In vederea aprecierii modul in care se realizeaza o practica comerciala agresiva si la ce fel de forte si constrangeri se apeleaza, se analizeaza unele aspecte esentiale. Atunci cand se semnaleaza astfel de practici comerciale incorecte, se iau in calcul momentul, locul in care se desfasoara si natura acestor practici.

Se consemneaza faptul in care se folosesc amenintari si limbaj abuziv care determina constrangerea comportamentului de achizitionare al consumatorului. Se va observa existenta oricarui tip de „exploatare de catre comerciant a unei situatii nefericite sau a unei circumstante speciale, de o asemenea gravitate incat afecteaza rationamentul consumatorului mediu si de care comerciantul este constient, in scopul influentarii deciziei consumatorului cu privire la produs”, art 9 Legea nr. 363/2007.

Se poate vorbi de o practica comerciala incorecta in momentul in care consumatorul se loveste de orice tip de obstacol, din partea comerciantului, atunci cand doreste sa-si exercite drepturile contractuale. Astfel ca, nu este considerat corect si legal ca o persoane sa nu poate restitui produsului sau sa faca o reclamatie asupra naturii acestuia, daca aceste doua aspecte sunt specificate in cadrul contractului incheiat anterior situatiei. In acelasi timp, consumatorul trebuie sa denunte orice comportament din partea comerciantului, care implica amenintari si constrangeri, de orice natura, din partea acestuia.

Sesizarea practicilor comerciale incorecte

Stoparea si combaterea practicilor comerciale incorecte este posibila atata timp, cat se sesizeaza organele competente, cu privire la orice tip de comportament inselator si abuziv din partea comerciantului. Sesizarile pot fi efectuate catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sau se pot inainta actiuni in instanta atunci cand exista dovezi concludente cu privire la practicile incorecte puse in aplicare de catre comercianti. Nu numai consumatorii pot sa faca astfel de reclamatii, dar sunt indreptatiti in acest sens inclusiv operatorii economici concurenti, care se pot adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

„Comerciantii trebuie sa furnizeze dovezi privind exactitatea afirmatiilor in legatura cu practica comerciala intreprinsa si sunt obligati, la solicitarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor sau a instantelor judecatoresti, sa le puna acestora la dispozitie documente care sa probeze cele afirmate”, art 11 Legea nr. 363/2007.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here