Certificatul de forta majora – cum si de unde il obtinem?

0
757

Organizatia Mondiala a Sanatatii a transformat statusul raspandirii coronavirusului, din epidemie in pandemie, incepand cu data de 11 martie 2020. Acest lucru a dus la luarea unor masuri mai mult sau mai putin majore, in tari din intreaga lume. Din momentul in care a fost declarata pandemie si am inceput sa avem in tara primele cazuri de COVID-19, s-au inchis unitatile de invatamant, multi angajati au inceput sa lucreze de acasa si populatia a fost instruita spre autoizolare si masuri de igiena personala.

Pentru ca raspandirea coronavirusului pe teritoriul Romaniei a inceput sa fie din ce in ce mai mare, pe data de 16 martie 2020, presedintele Klaus Iohannis a instituit stare de urgenta. Acest lucru permite autoritatilor sa aiba o putere mai mare de actiune si decizie asupra activitatilor si altor evenimente, derulate in mod normal in societate.

Contextul starii de urgenta

Starea de urgenta este valabila pe o perioada de 30 zile, insa poate sa fie prelungita, daca factorii de risc o impun. “Presedintele Romaniei instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgenta in intreaga tara ori in unele unitati administrativ-teritoriale si solicita Parlamentului incuviintarea masurii adoptate, in cel mult 5 zile de la luarea acesteia. Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca de drept in cel mult 48 de ore de la instituirea starii de asediu sau a starii de urgenta si functioneaza pe toata durata acestora”, conform Articolului 93 din Constitutia Romaniei.

Acest lucru inseamna, ca in urmatoarele zile, in functie de cum evolueaza raspandirea coronavirusului, se poate ca autoritatile sa inchida mai multe firme si sa suspende activitatea de lucru a restaurantelor, barurilor, magazinelor, mall-urilor si altor spatii de acest tip. Este de la sine inteles faptul, ca daca acest lucru are loc, atunci angajatorii se vad obligati sa suspende contractele de munca individuale pe o perioada determinata.

Angajatii raman astfel fara loc de munca si remuneratie. Aceleasi efecte o sa se resimta si in ceea ce priveste contractele cu furnizorii. Fie acestia nu vor mai putea furniza resurse specifice, din motive obiective, ce tin de conditiile pandemiei, fie companiile nu isi vor putea indeplini obligatiile contractuale in ceea ce priveste plata furnizorilor. In ceea ce priveste contractele de credit, vor putea exista cazuri in care se anuleaza unele conditii care nu mai pot fi indeplinite de cate debitor, la fel, din motive externe, ce tin de contextul pandemiei.

Solicitare certificat de forta majora

Din ce in ce mai multe companii au inceput sa solicite Camerei de Comert si Industrie a Romaniei certificate de forta majora pentru a justifica incapacitatea de plata catre alte plati contractuale si de suspendare a diferitelor tipuri de contracte.

In momentul in care compania decide sa solicite certificatul de forta majora se obliga sa notifice celelalte parti contractuale cu privire la masurile luate. Pentru ca solicitarea sa fie validata, este nevoie de un dosar care sa cuprinda urmatoarele acte si documente doveditoare:

  • Cerere de emitere a certificatului de forta majora, realizata de solicitant sau reprezentantul legal.
  • Copie si original dupa contractul asupra caruia se impune clauza de forta majora.
  • Atestari de la alte institurii si organe avizate, pentru a justifica evenimentul care a dus la impunerea prevederilor fortei majore.
  • Act doveditor privind notificarea celeilalte parti contractuale in ceea ce priveste efecte si modificarile contractului in contextul fortei majore.
  • Declaratie pe proprie raspundere a solicitantului privind veridicitatea informatiilor furnizate.

Va stam la dispozitie cu informatii si consultanta privind solicitarea certificatului de forta majora.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here