Semnatura electronica pentru viitoarele carti de identitate – ce spune legea

0
354

In urma cu putin timp, s-a adoptat o lege care vine sa modifice unele reglementari din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani. Nou Legea nr. 162/2020 aduce cateva schimbari semnificative, una dintre acestea starnind o serie de discutii, de la aparitia legii in Monitorul Oficial. Este vorba de prezenta semnaturii electronice la cartile de identitate ce urmeaza sa fie emise pe viitor.

Se are in vedere faptul ca actul de identitate sa contina certificatul digital aferent semnaturii electronice. Acesta va fi emis de catre MAI si va putea fi considerat un echivalent al semnaturii olografice.

Cartea electronica de identitate permite titularului autentificarea in sisteme informatice ale Ministerului Afacerilor Interne si in sisteme informatice ale altor institutii publice sau private, precum si utilizarea semnaturii electronice, in conditiile legii”, Legea nr. 162/2020. Acest lucru a dus la o serie de discutii, fiind destul de delicata situatia in care autentificarea sa poate fi facuta in baza unei semnaturi electronice, intervenind principiile de protectie a datelor si a modului in care se verifica identitatea reala a unei persoane.

“Prin autentificare se intelege procedura prin care i se permite unei persoane ce poseda legal un anumit set de date create in acest scop sa se identifice intr-un sistem informatic, in interes propriu sau in relatia sa cu persoane juridice de drept public ori de drept privat” Legea nr. 162/2020.

In ceea ce priveste formatul electronic al cartii de identitate, aceasta va contine:

  • Date din format tiparit, cu excluderea semnaturii de mana;
  • Prenumele parintilor titularului;
  • Certificatul care atesta semnatura electronica, sau dupa caz, certificat calificat pentru semnatura elecronica, in acord cu prevederile legii in vigoare;
  • Date biometrice alte titularului, precum imaginea faciala si/sau imaginea impresiunilor papilare a doua dintre degetele de la mana.

Certificatul aferent semnaturii electronice se poate inscrie si emite dupa cum se specifica in legea actuala. Astfel ca, se poate ca certificatul pentru semnatura electronica sa fie emis de catre Ministerul Afacerilor Interne. Certificatul calificat va putea fi emis de catre prestatori calificati de astfel de servicii, in conditiile prevazute de lege.

Alte discutii au fost generate de securitatea modului in care sunt emise certificatele pentru semnatura electronica. Se recomanda elaborarea unui regulament clar de emitere a acestor tipuri de certificate, pentru a fi asigurata confidentialitatea datelor furnizate si sa se inlature orice dubiu, cu privire la caracterul indoielnic al semnaturii electronice, in utilizarea acesteia pentru autentificari oficiale.

“Certificatul prevazut la alin. (1) lit. a) se utilizeaza pentru autentificare si semnare in raport cu sistemele informatice ale Ministerului Afacerilor Interne si cu sistemele informatice ale altor institutii publice sau private. In relatiile cu institutiile publice, documentele semnate cu certificatul prevazut la alin. (1) lit. a) au aceeasi valoare ca documentele semnate olograf”, Legea nr. 162/2020.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here