Norme si reglementari in efectuarea de practici comerciale

0
581

Activitatea comerciala ar trebui sa se desfasoare conform unor principii respectate de partile implicate, in vederea dezvoltarii serviciilor de piata si de incurajare a metodelor folosite pentru sustinerea liberei concurente si a altor interese, care vizeaza consumatorul sau mediul.

Prin Ordonanta nr. 99/2000 se reglementeaza modul in care se desfasoare practicile comerciale, modul in care se asigura vanzarea de produse si servicii, reguli privind comercializarea si sanctiuni pentru nerespectarea prevederilor legale. Sunt incluse practici comerciale cu produse alimentare, nealimentare si servicii de piata.

Cerinte in desfasurarea activitatii comerciale

Activitatea comerciala se va desfasura numai de catre comerciantii care sunt autorizati conform dispozitiilor legale in vigoare. In cazul comerciantilor care se ocupa cu vanzarea si comercializarea de produse alimentare vor fi instruiti corespunzator, in vederea specializarii in respectivul domeniu de activitate, dupa cum urmeaza:

  • Urmarea si absolvirea cursurilor de specialitate privind comercializarea de produse alimentare si alimentatie publica;
  • Desfasurarea de cel putin 2 ani de activitate profesionala de comercializare a produselor alimentare si a celor din sectorul de alimentatie publica;
  • Absolvire curs de notiuni esentiale de igiena.

Cei care doresc sa desfasoare activitati comerciale in spatiul public vor putea face acest lucru, in mod legal, numai in spatii de vanzare cu sediu stabilit in mod fix sau ambulant. In vederea acestui fapt, comerciantul va trebui sa obtina acordul autoritatilor admnistratiei publice locale sau a municipiului Bucuresti

Reguli de comercializare de produse si servicii

O prima regula prezentata in Ordonanta este aceea de a produce, vinde si comercializa numai produse care sunt sigure peru consumul populatiei si care respecta toate normele si standardele de siguranta si sanatate. Comerciantii se vor informa foarte bine inainte de a permite ajungerea fiecarui produs pe piata, pentru a fi siguri ca ceea ce comercializeaza respecta toate normele, nu influenteaza sau atenteaza la viata si sanatatea celor care achizitioneaza produsele si serviciile respective.

„Se interzice introducerea pe piata a produselor, daca acestea nu sunt insotite de documentele de angajare ale producatorului/importatorului referitoare la calitatea si securitatea acestora, emise conform reglementarilor legale in vigoare”, art. 57 Ordonanta nr. 99/2000.

Se va stabili daca un produs este sigur pentru a fi pus spre comercializare, in functie de urmatoarele aspecte:

  • Elemente de descriere si de utilizare a produsului: proprietati, compozitie, mod de utilizare, de intretinere si de depozitare;
  • Etichete, ambalaj, informatii de la producator privind calitatea produsului;
  • Modul in care produsul influenteaza alte produse, daca este cazul;
  • Care sunt utilizatorii carora se adreseaza produsul.

Etichetarea si indicarea pretului produselor

Producatorul va furniza comerciantului toate detaliile necesare pentru ca produsele sa fie depozitate si vandute in conditii optime, pentru pastrarea calitatii si valabilitatii acestora, intr-un termen dat. Toate produsele trebuie sa fie ambalate in conformitatea cu natura acestora, astfel incat sa fie protejate si sa se incadreze in normele de standard si calitate, pentru siguranta consumatorilor.

In ceea ce priveste preturile produselor, „comerciantul care in reteaua de distributie ofera spre vanzare produse/servicii trebuie sa indice pretul de vanzare/tariful practicat si pretul pe unitatea de masura, conform reglementarilor legale in vigoare”, art. 67 Ordonanta nr. 99/2000. Preturile vor fi expuse la vedere prin diferite metode de afisare, fara greseli sau incalcari de dispozitii legale.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here