Masuri de protectie sociala dupa 1 ianuarie 2021 – ce trebuie sa stie angajatorii

0
515

Ordonanta de Urgenta nr. 220 din 30 decembrie 2020 vizeaza schimbarile si masurile care se iau pentru protectia sociala in contextul situatiei epidemiologice de raspandire a Covid-19, avand ca scop principal stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, pana la data de 30 iunie 2021.

Masurile expuse in OUG nr. 220/2020 sunt puse in practica dupa 1 ianuarie 2021.

Ce trebuie sa stie angajatorii?

Angajatorii care angajeaza in perioada 1 ianuarie – 1 septembrie 2021, pe perioada nederminata si norma intreaga, persoane care au varsta de peste 50 de ani, ale caror raporturi de munca au incetat independent de vointa lor, pe fondul starii de urgenta sau de alerta primesc lunar, timp de 1 an calendaristic 50% din salariul angajatului, pentru fiecare persoana angajata, dar fara sa se depaseasca pragul de 2.500 lei. Aceiasi masura se aplica in cazul angajatorilor care angajeaza persoane cu varsta cuprinsa intre 16 si 29 de ani inregistrati ca someri, ale caror raporturi de munca au incetat cu angajatori straini, din motive independente de vointa lor, prin concediere. Ca sa beneficieze de aceste masuri trebuie ca angajatorii sa mentina raporturile de munca incepute astfel timp de 12 luni de la implinirea termenului de 12 luni mentionat in randurile de mai sus.

Cuantumul se acorda pentru plata salariului calculat proportional cu timpul de lucru efectiv. Nu se cumuleaza cu alte subventii. Sumele de bani mentionate mai sus se deconteaza din bugetul asigurarilor pentru somaj. In vederea acestui beneficiu angajatorul trebuie sa depuna o cerere la agentia pentru ocupartea fortei de munca din judet sau din municipiul Bucuresti, in format electronic.

“Angajatorii care inceteaza contractele individuale de munca ale persoanelor prevazute la alin. (1) anterior termenelor prevazute la alin. (1) si (2) sunt obligati sa restituie in totalitate agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare persoana pentru care a incetat raportul de munca anterior termenului mentionat, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data incetarii contractelor individuale de munca, daca incetarea acestora a avut loc in temeiul art. 55 lit. b), art. 56 alin. (1) lit. d) si e) si art. 65 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare”, art. I, OUG nr. 220/2020.

Masura prezentata mai sus nu se aplica in cazul urmatoarelor categorii de angajatori:

  • Institutii si autoritati publice definite prin Legea nr. 500/2002
  • Angajatorii care se afla in faliment, dizolvare sau lichidare
  • Angajatorii care au activitatea suspendata

Se extinde termenul de la 30 decembrie 2020 la 30 iunie 2021 pentru angajatorii care incheie contracte inviduale de munca pe perioada determinata pana la 3 luni, pentru care se acorda decontarea unei parti din salariu, adica 41,5% din salariul zilelor lucrate, cu program de lucru de 8 ore/zi, fara sa se depaseasca 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.

In ceea ce priveste acordarea de zile libere pentru parintii care trebuie sa-si supravegheze copii care invata online, se schimba termenul si “se aplica pana la 30 iunie 2021 si in situatia in care prin ordin al ministrului educatiei se dispune suspendarea activitatilor care impun prezenta fizica a anteprescolarilor, prescolarilor si elevilor in unitatile de invatamant si continuarea activitatilor didactice in sistem on-line”, art. III, OUG nr. 220/2020.

Pentru orice tip de nelamuriri si probleme juridice apelati la un avocat online!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here