Vedem tot mai des utilizata semnatura electronica in diferite documente si de catre diferite autoritati, existand premisa introducerii unei astfel de semnaturi pentru viitoate tipuri de carti de identitate sau in documentele de natura juridica.
Din punct de vedere legal, semnatura electronica se defineste prin “date în forma electronică, care sunt atașate sau logic asociate cu alte date în formă electronică și care servesc ca metodă de identificare”, conform Legii nr. 455 / 2001.
Este de mentionat faptul ca, semnatura electronica nu este echivalenta cu semnatura de tip olograf scanata in forma digitala. In acest caz, semnatura olograf de pe un document fotografiat sau scanat nu are valoare legala, prin simplul fapt ca poate fi usor falsificata. In schimb, semnatura electronica este legata in mod direct de documentul la care a fost aplicata.
Semnatura electronica extinsa
Semnatura electronica, pentru a fi folosita in baza legii trebuie sa fie de tipul semnatura electronica extinsa. Aceasta are caracter unic, fiind alocata unui singur semnatar. Contine date privind identificarea legala a semnatarului si poate fi controlata numai de catre persoana in cauza.
Semnatura electronica extinsa se afla in legatura exclusiva cu documentul cu care este folosita. De aceea trebuie sa se tina cont de acest lucru atunci cand se finalizeaza un document si se foloseste semnatura electronica, pentru ca modificarea acestuia in orice tip, dupa semnare, duce la o varianta invalida a semnaturii.
Certificat digital calificat
Certificatul digital calificat insumeaza toate datele de forma electronica prin care se demonstreaza legatura dintre semnatar si datele de verificare ale semnaturii digitale. „Certificatul calificat eliberat de catre un furnizor de servicii de certificare cu domiciliul sau cu sediul intr-un alt stat este recunoscut ca fiind echivalent din punct de vedere al efectelor juridice cu certificatul calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare cu domiciliul sau cu sediul in Romania, daca:
– furnizorul de servicii de certificare cu domiciliul sau sediul in alt stat a fost acreditat in cadrul regimului de acreditare, in conditiile prevazute de prezenta lege;
– un furnizor de servicii de certificare acreditat, cu domiciliul sau cu sediul in Romania, garanteaza certificatul;
– certificatul sau furnizorul de servicii de certificare care l-a eliberat este recunoscut prin aplicarea unui acord bilateral sau multilateral intre Romania si alte state sau organizatii internationale, pe baza de reciprocitate”, extras din Legea 455/200.
Certificatul digital calificat cuprinde urmatoarele date:
Numele si prenumele semnatarului.
CNP-ul semnatarului.
Perioada de valabilitate a semnaturii electronice.
Date de identificare ale furnizorului care asigura serviciile de certificare digitala.
Semnatura electronica extinsa a furnizorului de servicii de certificare digitala.
Mod de utilizare semnatura electronica extinsa
Pentru a putea utiliza semnatura electronica extinsa, persoana in cauza trebuie sa detin un kit special achizitionat de la furnizorul de servicii de certificare digitala. Kitul contine urmatoarele:
- Token care poate fi accesat cu ajutorul unui cod PIN.
- Certificatul digital calificat din partea furnizorului de servicii de certificare digitala, in urma verificarii.
- Software
- Semnatura electronica si utilizarea concreta
Semnatura electronica se poate utiliza pentru nenumarate tipuri de documente, redactate in format Word, PDF, Excel sau alte forme. Semnatura electronica impreuna cu certificatul digital calificat se poate folosi in urmatoarele situatii:
- Acte necesare infiintarii firmei care trebuie trimise catre Oficiul National al Registrului Comertului.
- Diferite tipuri de declaratii fiscale pentru ANAF.
- Acte trimise catre institutii sub forma de mesaje.
- Documente legale din cadrul unei firme.
- Acte trimise catre Sistemul Electronic de Achizitii Publice.
- Facturi electronice
- Raporturi trimise catre Case de Sanatate.