Certificatul de stare de urgenta – procedura de solicitare si emitere de la M.E.E.M.A.

0
1106

Procedura de obtinere a Certificatului de stare de urgent a fost publicata miercuri, 26.03.2020 in Monitorul Oficial si a intrat deja in vigoare, prin Ordinul Ordinul Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri nr. 791/2020 privind acordarea certificatelor de situatii de urgenta operatorilor economici a caror activitate este afectata in contextul pandemiei SARS-CoV-2 .

Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri (MEEMA) elibereaza online, la cerere, fara niciun cost, un singur certificat de situatie de urgent (CSU), operatorilor economici cu activitate, in principal in sectoarele de activitate transport, turism, horeca, organizari de evenimente, publicitate, invatamant privat si activitati adiacente, industria confectiilor, incaltamintei si pielariei, servicii destinate popuatiei.
Pentru obtinerea certificatului fimele pot accesa platforma (http://prevenire.gov.ro), adaptata in 5 zile de la publicarea ordinului in Monitorul Oficial.

Pentru obtinerea certificatului de stare de urgenta, solicitantul este nevoit sa transmita documentele prin platforma http://prevenire.gov.ro, printre care si o declaratie pe propria raspundere prin care sa declare ca indeplineste conditiile pentru a beneficia de un astfel de certificat de la stat, pe care il va folosi in relatia cu statul, pentru a beneficia de masurile de ajutor economic dispuse sau in relatiile comerciale. Modelul declaratiei va putea fi descarcat tot de pe site.

Datele ce trebuie completate sunt:

  • Datele de identificare ale operatorului economic;
  • Datele de contact;
  • Motivul solicitării CSU;
  • Justificarea nevoii acestuia;
  • Date referitoare la situațiile financiare.

Documentele necesare sunt:

  • Certificatul unic de inregistrare;
  • Certificatul constatator eliberat de catre Registrul Comerțului;
  • Declarație pe propria raspundere prin care solicitantul isi asuma ceea ce declara, cat si documentele incarcate sunt reale, iar scaderea a fost cauzata de aparitia situației de urgenta, cu detalii in concret;
  • Balanța contabila certificata pentru luna in care s-a observat scaderea semnificativa a incasarilor;
  • Balanța contabila aferenta aceleiasi perioade din anul anterior;
  • C. I. administrator sau reprezentant legal;
  • Imputernicirea deponentului, daca este cazul.

Pentru a incarcarea si transmiterea documentelor este obligatorie semnatura electronica a reprezentantului legal al firmei sau al imputernicitului acesteia.

Exista doua feluri de certificate de stare de urgenta (CSU) ce vor fi eliberate solicitantilor, in raport de situatie:

  • CSU tip 1 (albastru) – eliberat firmelor care cer acordarea acestuia in baza declaratiei pe propria raspundere din care rezulta intreruperea totala sau partiala a activitatii, ca urmare a deciziilor emise de autoritatile publice competente, potrivit legii, in perioada starii de urgenta decretate;
  • CSU tip 2 (galben) – eliberat firmelor care cer acordarea acestuia in baza declaratiei pe proprie raspundere din care rezulta inregistrarea unei diminuari a incasarilor in luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie – februarie 2020.
  •  

Termenul de emitere a certificatului in format electronic,  va fi de:

  • 5 zile lucrătoare – scadere cu cel puţin 40% aincasarilor;
  • 20 zile lucrătoare – scadere sub pragul de 40%.

Certificatele de stare de urgenta vor fi valabile fara semnatura si stampila si de vor putea verifica pe site-ul http://prevenire.gov.ro, dupa serie si numar.

Daca exista suspiciunea ca firma solicitanta a mintit si a ascuns situatia reala a societatii sale in scopul de a incerca obtinerea certificatului si a beneficiilor aduse de acesta se va putea face dosar penal pentru fals in declaratii – pedeapsa penala prevazuta de lege este intre sase luni si doi ani inchisoare.

Certificatele de stare de urgenta vor putea fi folosite atat in relatiile comerciale cu partenerii de afaceri (i.e. amanarea platii chiriilor si a utilitatilor) cat si pentru a obtine numite facilitate de la stat (i.e. subventionarea indemnizatiilor de somaj ethnic).

Important de retinut este ca rolul CSU este doar de a constata incidenta forta majore, ca fapt ce exonereaza de raspundere contractuala operatorul economic strict din perspectiva efectelor acestuia invocate de catre solicitant, in ceea ce priveste neexecutarea propriilor sale obligatii. MEEMA nu are competenta de a declara definitiv evenimentul invocat ca fiind forta majora. Partea care se considera vatamata si prejudicita va decide daca va lua sau nu in considerare motivele si dovezile in sustinerea neindeplinirii obligatiilor, invocate de partenerul contractual. In caz de neintelegeri, doar instanta de judecata este competenta a se pronunta.

A se retine ca certificatul de stare de urgenta emis de MEEMA nu este acelasi cu certificatul de forta majora emis de Camera de Comert si Industrie a Romaniei.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here