Hotararii Guvernului nr. 807/2014 care are ca scop punerea in practica a diferitelor scheme de ajutor din partea statului in vederea stimularii active a investitiilor majore in economie, a fost modificata recent, prin Hotararea Guvernului nr. 628/2020. Mai multe articole au suferit modificari semnificative privind termen de finalizare, conditii, beneficiari si alte aspecte esentiale, in contextul actual.
Se prelungeste termenul de acordare a finantarilor pana la data de 31 decembrie 2023, in acord cu schema ajutorului de stat si a hartii regionale, aprobate de Comisia Europeana, in limita bugetului anual. O prelungire are loc si in cazul perioadei in care se efectueaza plata ajutorului de la stat, de la 2015-2023 la 2015-2028. Se vor respecta in continuare punctele din schema sprijinului din partea statului, in limita bugetului alocat. In acelasi sens, o prelungire are loc in emiterea creditelor de angajament pentru intervalul 2014-2023 si creditele pentru plata ajutorului de stat pentru intervalul 2015-2028.
“Intensitatea bruta a ajutorului de stat de care poate beneficia o intreprindere in cadrul schemei, in perioada 2021-2023, in raport cu cheltuielile eligibile, se stabileste prin hartile regionale aprobate de Comisia Europeana pentru aceasta perioada. Nivelul maxim al ajutorului de stat, in raport cu cheltuielile eligibile si cu respectarea prevederilor art. 11, se stabileste corespunzator intensitatii maxime aprobate”, dispozitie noua adaugata la Hotararea Guvernului nr. 807/2014.
Operatorii economici care doresc sa aplice pentru finantarea de investitii, trebuie sa depuna cererea si alte documente la Ministerul Finantelor Publice. Iata care sunt documentele necesare:
Certificat constatator – emis de oficiul Registrului Comertului cu maximum 10 zile inainte de data la care se depune cererea si dosarul complet. Certificatul va contine date precum: cod unic de inregistrare, asociati si reprezentanti legali, date de identificare, domeniu de activitate, puncte de lucru;
- Copie dupa situatiile financiare anuale;
- Planul de afaceri in format fizic si format electronic;
- Daca este cazul, imputernicire din partea reprezentantului legal al operatorului economic, daca semnatura de pe cererea de acord pentru finantare este a altei persoane;
- Copie dupa actul de identitate reprezentant legal al operatorului economic
- Opis documente.
Verificarea si evaluarea cererii pentru finantare si a dosarului complet de documente sunt realizate de Ministerul Finantelor Publice in 30 de zile lucratoare de la data la care au fost depuse respectivele acte.
Dupa emiterea acordului privind finantarea, operatorii economici sunt obligati prin lege sa porneasca planul aprobat pentru investitii in decurs de 6 luni de la data la care au primit acordul din partea Ministerului Finantelor Publice.
„Ajutorul de stat se poate plati pana in anul 2028 intreprinderilor care au primit acord pentru finantare, dupa efectuarea partiala sau totala a cheltuielilor eligibile realizate conform acordului pentru finantare, in limita creditelor bugetare anuale aprobat”, anexa 2, art. 9 Hotararea Guvernului nr. 807/2014.
Ajutorul de stat se plateste prin cerere de plata adresata Ministerului Finantelor Publice, alaturi de formularul de cont si alte documente necesare pentru validarea platii. Conditia principala pe care trebuie sa o indeplineasca operatorului economic este de a nu avea debite la bugetul general consolidat.