Prevederi legale privind functionarea persoanei juridice

0
557

Exercitarea drepturilor si indeplinirea obligatiilor de catre persoana juridica se realizeaza prin intermediul organelor de administrare, desemnate prin act de constituire sa gestioneze relatii cu terti si sa intreprinda diferite tipuri de actiuni in interesul si in numele persoanei juridice.

Toate hotararile care se iau de catre organele de administrare se aplica si in cazul celor care nu au luat parte la intrunire, au votat impotriva sau s-au abtinut de la vot. Toate hotararile luate de organele de administrare in numele persoanei juridice in raport cu terti intra in vigoare de la data la care sunt publicate, in acord cu prevederile legale.

Cei care fac parte din structurile organelor de administrare ale persoanei juridice se obliga sa actioneze in permanenta in interesul si in avantajul persoanei juridice. De asemenea, cei care se afla in administrare se obliga sa pastreze distinctia din patrimoniul persoanei juridice pe care o reprezinta si patrimoniul lor propriu. “Ei nu pot folosi in profitul ori in interesul lor sau al unor terti, dupa caz, bunurile persoanei juridice ori informatiile pe care le obtin in virtutea functiei lor, afara de cazul in care ar fi autorizati in acest scop de catre cei care i-au numit”, art. 214 Codul Civil.

Se poate anula actul care a fost incheiat de catre organele de administrare in interesul persoanei juridice, dar care constituie frauda prin faptul ca sotul, ascendentii, descnedentii sau rudele pana la gradul al patrulea au avut de castigat in urma incheierii actului juridic respectiv. Nu se vor confunda interesele personale ale unei persoane din organele din administrare cu interesele persoanei juridice.

Astfel, daca la luarea unei decizii, persoana in cauza prezinta anumite interese personale, este de responsabilitatea acesteia sa anunte persoana juridica si sa evite sa participe la luarea deciziei. Daca nu face acest lucru, atunci persoana cu pricina va raspunde in mod direct de daunele cauzate persoanei juridice, in conditiile in care de votul sau a depins intrunirea conditiilor majoritatii.

Hotararile si deciziile contrare legii, actului de constituire ori statutului pot fi atacate in justitie de oricare dintre membrii organelor de conducere sau de administrare care nu au participat la deliberare ori care au votat impotriva si au cerut sa se insereze aceasta in procesul-verbal de sedinta, in termen de 15 zile de la data cand li s-a comunicat copia de pe hotararea sau decizia respectiva ori de la data cand a avut loc sedinta, dupa caz”, art. 216 Codul Civil. Nu se vor ataca hotarari precum revocarea din functie a administratorilor, daca acestea este justificata si efectuata in cunostinta de cauza.

Cererea de anulare se solutioneaza de catre instanta competente, iar hotararea se poate supune apelului. Hotararea definitiva se mentioneaza in registrul public, avand caracter opozabil total. In conditii de nulitate absoluta, cererea poate sa fi inaintata de catre orice persoana interesata, in vederea constatarii nulitatii.

In cazul in care se savarsesc fapte ilicite de catre organele de administrare ale persoanei juridice, atunci aceasta este responsabila direct, daca faptele au legatura cu atributiile organelor de administrare. „Faptele ilicite atrag si raspunderea personala si solidara a celor care le-au savarsit, atat fata de persoana juridica, cat si fata de terti”, art. 219 Codul Civil.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here