Totul despre procedura de mediere

0
29

Din punct de vedere legal, medierea este un mod prin care se pot solutiona diferite tipuri de conflicte, pe cale amiabila. In acest sens, se apeleaza la ajutorul unei terte persoane, care in calitate de mediator, va mentine in echilibru principiile de neutralitate, confidentialitate si impartialitate, tinand cond de liberul consimtamant al partilor implicate.

Legea 192/2006 este cea care reglementeaza modul in care are loc procedura de mediere, aspecte legate de contractul de mediere si alte dispozitii, despre care vom vorbi in cele ce urmeaza.

Initierea procedurii de mediere

In fata mediatorului se pot prezenta ambele parti sau doar una dintre acestea, pentru cealalta, mediatorului adresand invitatie scrisa, prin diferite mijloace media si tehnologice, de comunicare. Cealalta parte are termen de cel mult 15 zile sa se prezinte in fata mediatorului, pentru incheierea contractului de mediere. Daca se justifica absenta celeilalte parti, atunci se poate stabili o noua data, pentru intalnirea partilor cu mediatorul.

De asemenea, cealalta parte poate sa refuze participarea la mediere, in mod direct sau medierea nu mai poate fi initiata, daca respectiva persoana nu se prezinta de doua ori la rand la termenul stabilit pentru incheierea contractului de mediere.

Aveti in vedere faptul ca este ilegal ca procedura de mediere sa inceapa, inainte de incheierea si semnarea contractului. “Contractul de mediere se incheie intre mediator, pe de o parte, si partile aflate in conflict, pe de alta parte, dupa prezentarea acestora din urma impreuna la mediator sau dupa acceptarea medierii de catre partea invitata”, art. 43 Legea 192/2006.

Contractul de mediere

Contractul de mediere trebuie sa contina urmatoarele aspecte cerute prin lege:

  • Date de identificare ale partilor care sunt in conflict. Aceiasi cerinta este valabila in cazul reprezentantilor acestora;
  • Se descrie obiectul conflictului;
  • Se prezinta de catre mediator principiile mediere, care sunt regulile generale dupa care se ghideaza intreaga procedura si care sunt efectele acesteia;
  • Declaratie din partea partilor cu privire la consimtamantul medierii si a acceptului ca vor colabora impreuna, la gasirea unei solutii;
  • Partile aflate in conflict iau cunostinta si accepta regulile dupa care se deruleaza procedura de mediere;
  • Obligatia partilor aflat in conflict de a achita onorariul pentru mediator si alte cheltuieli care pot sa survina pe parcursul procedurii de mediere. Se va specifica in contract ce se intampla atunci cand, se renunta la mediere sau daca nu se ajunge la niciun numitor comun, cum vor fi suportate in acest caz, cheltuielile.

Limba in care urmeaza sa aiba loc medierea.

Contractul de mediere se constituie sub titlul executoriu, partile aflat in conflicte avand obligatia se a achita onorariul ce i se cuvine mediatorului, suma specificata in actul semnat de ambele parti.

Contractul de mediere se va incheia in forma scrisa, sub sanctiunea nulitatii absolute. Contractul se va semna de catre parti si de catre mediator si se va redacta intr-un numar de exemplare egal cu numarul de semnatari. Se poate ca partile care se afla in conflict sa dea procura speciala unor alte persoane, pentru a incheia contractului de mediere, respectand conditiile impuse de lege.

“Termenul de prescriptie a dreptului la actiune pentru dreptul litigios supus medierii se suspenda incepand cu data semnarii contractului de mediere, pana la inchiderea procedurii de mediere in oricare dintre modurile prevazute de prezenta lege”, art. 49 Legea 192/2006.

Procedura de mediere

Medierea are ca scop principal ajungerea la un numitor comun in ceea ce priveste solutionarea conflictului intre parti, prin utilizarea de tehnici si principii acceptate de lege. Discutiile se vor derula in vederea comunicarii si negocierii aspectelor care stau la baza conflictului intre parti. Toate tehnicile urmate de mediator in vederea gasirii unei solutii vor avea ca suport obiectivitatea si echitabilitatea, fara sa aiba dreptul de a impune partilor aflat in conflict o metoda sau alta, pe care el o considera potrivita. Discutiile trebuie sa urmeze un curs natural, in care sa se ajunga treptat la o cale comuna, care sa fie in avantajul ambelor parti aflate in conflict.

In cele mai multe cazuri, medierea se va desfasura la sediul mediatorului, dar este acceptat legal sa se desfasoare in alte locuri, daca toata partile implicate au fost de acord in aceasta privinta. Daca este cazul, una sau toate partile aflate in conflict pot sa fie insotite la mediere, de catre un avocat sau alte persoane, respectandu-se dispozitiile legale si clauzele din contractul de mediere.

“Sustinerile facute pe parcursul medierii de catre partile aflate in conflict, de persoanele prevazute la art. 52 si la art. 55 alin. (1), precum si de catre mediator au caracter confidential fata de terti si nu pot fi folosite ca probe in cadrul unei proceduri judiciare sau arbitrale, cu exceptia cazului in care partile convin altfel ori legea prevede contrariul”, art. 53 Legea 192/2006. In vederea mentinerii confidentialitatii din timpul procedurii de mediere, se poate solicita de catre mediator semnarea unui act de confidentiatlitate, de catre partile aflat in conflict, persoanele si avocatii care le asista in timpul discutiilor.

Mediatorul trebuie sa se asigure ca pe intregul parcurs al procedurii de mediere se va mentine principiul de neutralitate si obiectivitate. Daca aceste principii sunt influentate de anumite situatii sau persoane, se va discuta in ce mod se poate continua procedura de mediere sau daca se ajunge la denuntarea contractului de mediere.

In cazul in care mediatorul considera ca partile aflate in conflict sunt influentate si nu se pot decide asupra anumitor chestiuni sau din orice alte considerente, poate sa inchida procedura de mediere. Va restitui onorariul pentru numarul de sedinte care nu vor mai avea loc. Mai mult decat atat, daca mediatorul considera ca este depasit de situatie sau nu detine toate cunostintele necesare si are nevoie de un sfat, poate sa apeleze la un specialist in domeniul vizat. “Atunci cand solicita punctul de vedere al unui specialist din afara biroului sau, mediatorul va evidentia doar problemele controversate, fara a dezvalui identitatea partilor”, art. 55 Legea 192/2006.

Inchiderea procedurii de mediere

Conform legii, procedura de mediere se poate inchide daca se intalnesc urmatoarele situatii:

  • S-a ajuns la un numitor comun si conflictul s-a solutionat intre partile implicate in mediere;
  • Medierea nu a dus la niciun rezultat si este inchisa la decizia mediatorului;
  • Depunerea contractului de mediere de catre una dintre parti.

Indiferent de cum se incheie procedura de mediere, mediatorul trebuie sa intocmeasca un proces-verbal care va fi semnat de catre acesta si de catre partile implicate sau de reprezentantii acestora. Procesul-verbal se intocmeste intr-un numar de exemplare egal cu numarul de semnatari. “Cand partile aflate in conflict au ajuns la o intelegere, se redacteaza un acord care va cuprinde toate clauzele consimtite de acestea si care are valoarea unui inscris sub semnatura privata”, art. 58 Legea 192/2006.

In conditiile in care una dintre parti denunta contractul de mediere, mediatorul trebuie care in decurs de cel mult 48 de ore de la luarea la cunostinta a acestei decizii sa intocmeasca un proces-verbal prin care se incheie procedura de mediere.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here